Specjalność przygotowuje do prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością wzrokową. Umożliwia zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji warunkujących podejmowanie profesjonalnych działań w obszarze zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i życiowych oraz kompleksowego wspierania osoby z niepełnosprawnością wzrokową, projektowania wieloprofilowej terapii oraz organizacji kształcenia specjalnego i rehabilitacji.
Absolwent studiów posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do pracy w charakterze nauczyciela/pedagoga z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością wzrokową w szkolnictwie specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnych oraz w zakresie pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością wzrokową. Absolwent ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji osób z niepełnosprawnością wzrokową w różnych jej wymiarach. Absolwent uzyskuje przygotowanie do pracy edukacyjnej, wychowawczej, terapeutyczno-rehabilitacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi osobami z niepełnosprawnością wzrokową, a także kompetencje w zakresie profilaktyki, diagnozowania i terapii. Nabywa kompetencje w zakresie wspomagania orientacji przestrzennej i przemieszczania się osób z niepełnosprawnością wzorkową, jak również metodyki nauczania alfabetu Breille’a. Wszyscy absolwenci niezależnie od wyboru specjalności nabywają kwalifikację z zakresu edukacji włączającej.